Interview met Dan Brown over ‘De Da Vinci Code’

Geplaatst: 17/01/2010 in Publicaties in de kijker


Hoeveel van dit boek is waarheid?
Dan Brown (D.B.): De Da Vinci Code is een roman en dus fictie. De karakters en hun
handelingen zijn natuurlijk verzonnen, maar de kunstwerken, architectuur, documenten
en geheime rituelen uit deze roman bestaan allemaal echt (bijvoorbeeld: de schilderijen
van Leonardo da Vinci). Deze echte elementen worden door de karakters verklaard en
besproken. Hoewel ik zelf geloof dat sommige theorieën die door de karakters worden
besproken veel waarde hebben, moet elke lezer voor zichzelf deze waarde beoordelen en
er z’n eigen interpretatie aan geven. Met mijn schrijven hoop ik een middel te hebben
gegenereerd dat dient als een springplank voor de discussie over de belangrijke
onderwerpen van het geloof, vertrouwen en de geschiedenis.
Maar verklaart de pagina met feiten voor in De Da Vinci Code dan niet, dat elk
woord in dit boek een historisch feit is?
D.B.: Als je de pagina met feiten goed hebt gelezen, staat er duidelijk dat alle
beschrijvingen van kunstwerken, architectuur, documenten en geheime rituelen
waarheidsgetrouw zijn. De feiten pagina beweert niets over de klassieke theorieën die de
fictieve personen in het boek bespreken.
Is dit boek antichristelijk?
D.B.: Nee. Dit boek is niet anti-iets. Het is een roman. Ik heb een verhaal geschreven uit
eigen interesse met de bedoeling een bepaald aspect van de christelijke historie te
onderzoeken. De meerderheid van de toegewijde christenen begrijpt deze feiten en ziet
De Da Vinci Code als een onderhoudend verhaal, dat het debat over het geloof promoot.
Desondanks is er een kleine groep die claimt dat het verhaal gevaarlijk, ketters en
antichristelijk is. Hoewel ik het betreur dat ik deze mensen heb beledigd, zijn er ook
priesters, nonnen en geestelijken geweest die mij hebben bedankt dat ik dit boek heb
geschreven. Er zijn zelfs kerken geweest die het boek feestelijk onthaalden, omdat het
vernieuwde aandacht gaf aan de belangrijke elementen van het geloof en de christelijke
geschiedenis. Het is belangrijk te onthouden dat een lezer het niet eens hoeft te zijn met
elk woord dat in een roman geschreven staat om een boek als positieve katalysator voor
de ontdekking en beschouwing van het geloof te zien.
Wat is jouw mening over geestelijke geleerden die proberen de beweringen in
De Da Vinci Code te weerleggen?
D.B.: De dialoog is geweldig. Deze auteurs en ik verschillen van mening, maar het debat
dat daaruit voortvloeit is positief en krachtig. Des te daadkrachtiger we deze
onderwerpen bespreken, des te beter begrijpen we onze eigen spiritualiteit. Controversie
en dialoog zijn gezond voor een geloof. Het geloof heeft slechts één grote vijand:
lusteloosheid, en een gepassioneerd debat is een perfect tegengif.
Een deel van De Da Vinci Code beschrijft de activiteiten van de religieuze
groepering Opus Dei. Wat vindt de Opus Dei eigenlijk van dit boek?
D.B: Ik heb geprobeerd een evenwichtige beschrijving van de Opus Dei weer te geven.
Toch zijn er wellicht mensen die zich gekweld voelen door deze weergave. De Opus Dei is
voor veel mensen een positieve kracht in hun leven, maar er zijn ook mensen die
negatieve ervaringen hebben. Het portret van de Opus Dei in De Da Vinci Code is
gebaseerd op verschillende boeken en mijn eigen interviews met huidige en voormalige
leden ervan.
Sommige historische feiten zijn in contrast met de geschiedenis die wij op
school leren. Wat moet ik geloven?
D.B.: Sinds het begin der tijden is de geschiedenis geschreven door de winnaars (de
gemeenschappen en geloofssystemen die overheersten en overleefden). Ondanks de
kennis van deze afwijking, zijn we nog steeds bezig met het bepalen van de accuraatheid
van een historische schets en hoe de afwijking is doorgevoerd in een bestaand historisch
feit. Vele geschiedkundigen geloven (net als ik) dat we de feiten eens goed moeten
heroverwegen. We zouden ons moeten afvragen: Hoe historisch accuraat is de
geschiedenis eigenlijk?
Ben jij zelf een christen?
D.B.: Ja. Het interessante is dat wanneer je drie mensen vraagt wat het betekend om
een christen te zijn, je drie verschillende antwoorden krijgt. Sommigen vinden je een
christen als je bent gedoopt. Anderen vinden dat je de Bijbel moet accepteren als een
historisch feit. En weer anderen geloven dat als je Christus niet ziet als je persoonlijke
redder, je zult branden in de hel.
Geloof is een continu proces. Wanneer je probeert een ethisch concept van het geloof te
classificeren, zul je uitkomen op een studie van woordbetekenissen en schiet je
uiteindelijk je doel voorbij; dat is het oplossen van de grote geheimen des levens,
waarbij iedereen zijn eigen pad van verlichting zal kiezen. Ik beschouw mezelf als een
student van meerdere religies. Des te meer ik leer, des te meer vragen ik heb. Voor mij
is de spirituele zoektocht er een die een leven lang duurt.
Het onderwerp van De Da Vinci Code is misschien wat controversieel. Vrees je
tegenreacties?
D.B.: Ik zou niet weten waarom. De ideologieën in dit boek zijn al eeuwen oud; en ze
zijn niet mijn eigen overtuiging. Ik geef toe, dit is wellicht de eerste keer dat deze
ideologieën in de context van een populaire thriller zijn verschenen, maar de informatie
is allesbehalve nieuw. Met het schrijven van De Da Vinci Code hoopte ik, naast het
entertainen van mensen, ook voor lezers een deur te openen naar hun eigen zoektocht
en hun interesse in het geloof te doen aanwakkeren.

Geef een reactie

